Dawca uśmiechu: Audi RS3 Limousine

28.08.2023

Przychodzi taki moment w życiu, gdy po prostu czujesz nudę. Niektórzy mówią, że może za wiele już doświadczyłeś. Inni, że za wiele oczekujesz. Bez względu na przyczyny tego stanu ducha, Audi RS3 Limousine zapewni Ci radosny uśmiech satysfakcji z pokonania kolejnego zakrętu doskonale kontrolowanym poślizgiem tylnej osi.

Spis treści:

Wypożyczalnia sportowych samochodów ma wiele zalet, ale jedna z nich często staje się najważniejsza: możesz poprowadzić rasową rajdówkę bez konsekwencji związanych z jej utrzymywaniem i roztrząsaniem praktyczności takiego auta. Audi RS3 Limousine co prawda dobrze sprawdza się również jako daily car, ale nie można oprzeć się wrażeniu, że stworzono ją po to, by dawać fun z dynamicznej jazdy autem, w którym nigdy nie brakuje mocy.

Zadziorny kompaktowy sedan przyciąga spojrzenia

Audi RS3 Limousine występuje w wielu wersjach kolorystycznych. Oferujemy ją na przykład w energetyzującej zieleni Kyalami, która dynamicznie kontrastuje z czarnymi, błyszczącymi elementami nadwozia. A tych nie brakuje, począwszy od szerokiej atrapy chłodnicy z charakterystycznym dla RSów wzorem plastra miodu. Przez wstawki w progach, dodające bocznej linii dramatyzmu. Aż po lotkę na klapie bagażnika, atrakcyjny dekor zderzaka i piękny dyfuzor pod nim z lśniącymi końcówkami wydechów. Skrywają one klapy, za pomocą których możesz dopasować brzmienie układu wydechowego do preferencji swoich oraz przechodniów.

Nadwozie Audi RS3 Limousine pełne jest agresywnych linii i przetłoczeń, dzięki czemu bezbłędnie kojarzy się z emocjonującą rajdówką. A to sprawia, że auto przyciąga spojrzenia. W szarości ulic miasta wyróżnia je energetyzujący kolor i sportowa sylwetka. Natomiast w trasie… największe wrażenie robi tył pojazdu, bo to jego najczęściej oglądają (przez chwilę) pozostali kierowcy.

Tył Audi RS3 Limousine

Całości dopełniają piękne 19-calowe felgi, na których przednie opony są szersze niż tylne. Oczywiście nie bez powodu, ponieważ w Audi RS3 Limousine wszystko ma swoje uzasadnienie. Tak, jak na przykład monstrualne tarcze hamulcowe z czerwonymi zaciskami, których przeznaczeniem jest zupełne przeciwieństwo miejskiej jazdy, chociaż Audi RS3 Limousine sprawdza się również w takim scenariuszu użytkowania.

400 KM, 500 Nm z 2,5 litra w 5 cylindrach. Uśmiechnij się.

Konstruktorzy z Ingolstadt mogli zamontować w tym modelu wiele różnych jednostek napędowych. Świadomie wybrali jednak wielokrotnie nagradzany, ekstrawagancki, bo pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 2,5 litra. Dzięki swojej elastyczności doskonale znosi tuning i dlatego często stosowany jest w prawdziwych rajdówkach, osiągając moc nawet powyżej 700 KM.

TFSI 2,5l w Audi RS3 Limousine oferuje 400 KM i 500 Nm. Być może nie zrobi to na Tobie dużego wrażenia, bo przecież w naszej wypożyczalni znajdziesz również supersamochody z silnikami o mocach powyżej 800 KM. Musisz jednak wiedzieć o dwóch faktach:

  1. Pięciocylindrowe 2,5l TFSI od Audi najczęściej nagradzano za moment obrotowy, osiągi oraz… brzmienie. Tego ostatniego nie zmienił nawet układ wydechowy wyposażony oczywiście w elementy redukujące emisję spalin. Audi RS3 Limousine brzmi charakternie i rajdowo. To nie jest gardłowe V8 ani ryczące V12, lecz dostarczające sporej dawki adrenaliny, autentycznie sportowe auto.
  2. Doskonały silnik zestrojono w tym modelu z perfekcyjnym zawieszeniem (przednia oś w sporym negatywie) i jeszcze lepszym układem przeniesienia napędu. Owszem, jest to legendarne Quattro, ale w wersji ze sportowym mechanizmem różnicowym RS Torque Splitter, który jest swoistym gamechangerem.

Przy masie własnej ok. 1600 kg Audi RS3 Limousine rajdowy silnik rozpędza to auto do setki w czasie niespełna 3,8 sekundy. Przynajmniej tak podają konstruktorzy tej zabawki, bo w mediach nie brakuje pomiarów lepszych nawet o 0,3 sekundy. Prędkość maksymalna ma być ograniczona do 250 km/h. Jednak w przypadku tego samochodu ani sprint, ani top speed nie mają znaczenia. Bo największą frajdę zapewnia układ napędowy, który pozwoli Ci na wiele. Na bardzo wiele.

Felgi Audi RS3 Limousine

7 trybów jazdy Audi RS3 Limousine i tylko jeden dla Ciebie.

Zaawansowane technologicznie systemy pokładowe oferują aż 7 trybów ustawień:

  • Automatyczny, w który Audi RS3 Limousine staje się niemalże spokojnym autem miejskim,
  • Efficiency zapewniającym maksymalną ergonomię jazdy,
  • Comfort, w którym ta rajdówka zamienia się w całkiem wygodne auto. Pokonanie nawet dłuższej trasy staje się przyjemnością. I dla uszu, i dla kręgosłupa.
  • RS Perfomance stworzonym z myślą o wykręcaniu rekordów okrążeń toru,
  • RS Individual, który umożliwia dopasowanie charakterystyki m.in. zawieszenia i napędu,
  • RS Torque Rear dla prawdziwych dzików, czyli prawdopodobnie dla Ciebie.
Detale Audi RS3 Limousine

Aby w pełni zrozumieć, jak i dlaczego tak bardzo zmienia się charakter tego samochodu w trzech ostatnich trybach, warto poznać możliwości sportowego mechanizmu różnicowego RS Torque Splitter.
Jego najważniejszymi elementami są dwa, sterowane elektronicznie sprzęgła — osobne dla lewego i prawego koła tylnej osi. W zależności od wybranego trybu jazdy rozwiązanie to umożliwia przekazanie na jedno z kół nawet 100% mocy dostarczanej na tylną oś.

Dzięki temu konstruktorzy z Ingolstadt praktyczne wyeliminowali podsterowność i jednocześnie okiełznali nadsterowność pojazdu. W połączeniu z perfekcyjnym zawieszeniem obu osi powoduje to, że Audi RS3 Limousine przodem niemalże wgryza się w asfalt, a jej tył może pokonywać zakręty na granicy przyczepności, pozwalając bić rekordy przejazdu (w trybie RS Perfomance), albo bawić się w chuligana (RS Torque Rear), efektownie “driftującego” na każdym, najłagodniejszym nawet zakręcie. Warto przy tym pamiętać, że nie jest to klasyczny boczny poślizg, bowiem w uślizgu de facto są obie osie (napęd 4×4), ale tył zamiata widowisko. A to sprawia frajdę i uzależnia. Sprawdź jak bardzo.

Wsiądź do pulpitu i startuj tą rakietą

Skoro wiesz, jak to auto wygląda i co czai się w jego konstrukcji, pora do niego wsiąść. Pamiętaj, że masz do czynienia z kompaktowym sedanem, więc w środku jest przytulnie, a wręcz klaustrofobicznie w pozytywnym tego słowa znaczeniu (biorąc pod uwagę osiągi tej rajdówki).

Wnętrze i kierownica Audi RS3 Limousine

Wita Cię wygodna, obszyta zamszem kierownica, którą pewnie często będziesz obracał. Zanim ruszysz, spójrz na deskę rozdzielczą, bo potem pewnie nie będziesz miał czasu. Przed sobą masz duży ekran, którego zawartość zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy. W najbardziej sportowym przypomina pas startowy, co w połączeniu z wlotami powietrza sprawia, że możesz się poczuć, jak w kokpicie samolotu lub rakiety.

Środkowa konsola wyposażona jest w duży, multimedialny wyświetlacz, który możesz schować, co aucie sportowym przydaje się częściej, niż myślisz (rzecz jasna, jeśli faktycznie jeździsz sportowo). Niżej znajduje się wykończona piano black konsola z przełącznikiem trybów automatycznej skrzyni.

Całe wnętrze jest przytulne, a sportowe fotele zapewniają doskonałe trzymanie boczne. Same zresztą prezentują się widowiskowo, przeszyte nicią w energetyzującym, zielonym kolorze nadwozia. Miejsca na tylnej kanapie jest akurat wystarczająco na dwa dziecięce foteliki, a bagażnik oferuje funkcjonalne 315 litrów pojemności. Piszemy o tym na wypadek, gdybyś potrzebował przekonać swoją kobietę na weekendowy rodzinny wypad Audi RS3 Limousine (w końcu to sedan, prawda?).

Audi RS3 Limousine: stworzone do zabawy. Dla każdego.

W bezpiecznych trybach jazdy Audi RS3 Limousine umożliwia nawet całkiem komfortową podróż na dłuższych trasach. Powiedzmy to jednak wprost: to auto o rajdowej duszy i torowych aspiracjach. Dodatek w postaci sportowego mechanizmu różnicowego RS Torque Splitter zapewnia Ci coś jeszcze: możliwość pokonywania efektownym uślizgiem tyłu zakrętu. Każdego. Uważam, że właśnie po to stworzono to auto.

Sylwetka Audi RS3 Limousine

Autor wpisu

Kategoria

Data

Ostatnie wpisy