Systemy bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach

22.12.2023

Współcześnie rozwój technologiczny w branży motoryzacyjnej nie tylko skupia się na osiągach czy komforcie jazdy, lecz także na kluczowych aspektach dotyczących bezpieczeństwa. Wraz z postępem, który rewolucjonizuje świat samochodów, systemy bezpieczeństwa stają się fundamentem, na którym opiera się nie tylko ochrona kierowców i pasażerów, lecz także kształtowanie przyszłości mobilności. Od zaawansowanych systemów awaryjnego hamowania po autonomiczne funkcje, współczesne samochody są wyposażone w złożone rozwiązania, które nie tylko chronią, ale także zmieniają sposób, w jaki doświadczamy podróży drogą. Prześledzenie ewolucji i znaczenia systemów bezpieczeństwa w nowoczesnych pojazdach otwiera drzwi do zrozumienia, jak zaawansowane technologie wpływają na nasze codzienne podróże i jak daleko mogą nas jeszcze zaprowadzić.

Tradycyjne systemy bezpieczeństwa w samochodach

Pewne rozwiązania w zakresie systemów bezpieczeństwa, które obecnie stosuje się w samochodach, nie są nowością. W rzeczywistości, wiele z nich powstało kilkanaście lat temu i mimo upływu czasu, wciąż stanowią istotną część produkcji bezpiecznych pojazdów. Jakie konkretnie z tych systemów zaszło do użytku już jakiś czas temu, a mimo to są nadal powszechnie wykorzystywane?

System ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania)

Zadebiutował już w latach 70. Jego rozwój i stosowanie jest powszechne w nowoczesnych pojazdach, zapewniając lepszą kontrolę podczas hamowania.

Poduszki powietrzne (airbagi)

Choć ich koncepcja sięga lat 50., popularność i powszechność ich stosowania w produkcji samochodów wzrosła od lat 90. Dzisiaj są kluczowym elementem systemów bezpieczeństwa.

System ESP (kontrola stabilności pojazdu)

Pierwsze systemy Electronic Stability Program pojawiły się w latach 90. Ich zadaniem jest zapobieganie utracie kontroli nad pojazdem poprzez monitorowanie ruchu pojazdu i interweniowanie w sytuacjach ryzykownych.

ASR (kontrola trakcji)

System kontroli trakcji ASR zaczęły być stosowane również w latach 90. Zadaniem ASR jest zapobieganie poślizgom kół podczas przyspieszania poprzez regulację momentu obrotowego na poszczególnych kołach.

System wspomagania hamowania (BAS – Brake Assist System)

BAS pojawił się na rynku około lat 90. Jego głównym celem jest wspomaganie kierowcy w sytuacjach nagłego hamowania poprzez zwiększenie siły hamowania w odpowiedzi na szybkie naciśnięcie pedału hamulca. Dzięki temu skraca się droga hamowania, co może znacząco przyczynić się do uniknięcia kolizji lub zmniejszenia jej skutków.

Nowoczesne systemy bezpieczeństwa w samochodach

Systemy bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach obejmują szeroki zakres technologii i funkcji, które działają wspólnie, aby zapewnić większe bezpieczeństwo kierowcom, pasażerom i innym uczestnikom ruchu drogowego.

Systemy wspomagania awaryjnego hamowania (AEB)

AEB to technologia, która wykorzystuje kamery, radary lub sensory, aby monitorować otoczenie pojazdu. Gdy system wykryje potencjalne zagrożenie zderzenia z pojazdem lub innym obiektem, aktywuje hamulce, aby zapobiec kolizji lub zmniejszyć jej siłę. Istnieją różne rodzaje AEB, w tym systemy dla miasta, autostrad, czy też bardziej zaawansowane, które reagują na ruch pieszych.

Kontrola trakcji (TCS)

TCS śledzi rotację kół i może regulować indywidualne koła, kontrolując moment obrotowy, aby zapobiec poślizgom i utracie przyczepności. Działa to poprzez redukcję mocy silnika lub przez interwencję w system hamulcowy, aby utrzymać pojazd na właściwej ścieżce.

Systemy kontroli stabilności (ESC)

ESC działa w podobny sposób do TCS, ale skupia się na utrzymaniu stabilności pojazdu poprzez dostosowywanie mocy silnika i hamowanie poszczególnych kół w sytuacjach, w których auto może stracić kontrolę nad torowaniem.

Systemy monitorowania martwego pola (BSM)

BSM wykorzystują kamery lub sensory, aby monitorować obszary, których kierowca nie może zobaczyć w lusterkach bocznych. Gdy pojazd znajduje się w martwym polu, system ostrzega kierowcę, zazwyczaj poprzez sygnały dźwiękowe lub wizualne, przed wykonaniem manewru zmiany pasa ruchu.

Asystent utrzymania pasa ruchu (LKA)

LKA monitoruje pozycję pojazdu na drodze i może aktywnie korygować kierowanie, aby utrzymać auto na właściwym pasie ruchu. Działa to poprzez delikatne interwencje w kierownicę lub układ kierowniczy, aby zapobiec przypadkowemu zjechaniu z pasa. System LKA (Lane Keeping Assist) jest dostępny np. w modelu Volkswagen Touareg.

Systemy ostrzegania o kolizji z tyłu (RCW)

RCW monitorują otoczenie pojazdu, w szczególności obszary z tyłu i na bokach. Gdy wykryją zbliżające się pojazdy z tyłu, system ostrzega kierowcę, pomagając w uniknięciu kolizji podczas zmiany pasa ruchu.

System automatycznego hamowania (AEB – Automatic Emergency Braking)

To technologia, która wykrywa potencjalne zagrożenia zderzenia z innym pojazdem, pieszym, czy obiektem na drodze i aktywuje hamulce w celu uniknięcia kolizji lub zmniejszenia jej skutków. AEB korzysta z różnych sensorów, takich jak kamery, radary, czy sensory ultradźwiękowe, aby monitorować otoczenie pojazdu.

System rozpoznawania znaków drogowych (TSR)

To kolejny istotny element nowoczesnych systemów bezpieczeństwa w samochodach. TSR wykorzystuje kamery lub inne sensory, aby automatycznie rozpoznawać i odczytywać znaki drogowe, takie jak ograniczenia prędkości, zakazy wyprzedzania, czy informacje o istotnych elementach drogi. W ten system wyposażony jest m.in. luksusowy kompaktowy SUV Lexus NX300h.

System kontrolujący stan zmęczenia kierowcy

Systemy monitorowania stanu zmęczenia kierowcy są projektowane w celu wykrywania oznak, które wskazują na potencjalne zmęczenie lub utratę koncentracji podczas prowadzenia pojazdu. Te systemy opierają się na różnych czynnikach, takich jak ruch kierownicą, częstotliwość hamowania, prędkość, czy nawet wzrok kierowcy.

BLIS (Blind Spot Information System)

To system monitorowania martwego pola w samochodach, pomagający kierowcom zidentyfikować obiekty znajdujące się poza ich polem widzenia. Wykorzystuje kamery lub sensory, informując kierowcę o obecności pojazdów w obszarach niewidocznych w lusterkach. Gdy inny pojazd znajdzie się w martwym polu, BLIS generuje ostrzeżenie dźwiękowe, wizualne lub sygnał na tablicy rozdzielczej, wspierając bezpieczne manewry zmiany pasa ruchu i minimalizując ryzyko kolizji.

luksusowy samochód

Czy innowacyjne systemy bezpieczeństwa w samochodach są zawsze skuteczne?

Nowoczesne systemy bezpieczeństwa w samochodach stanowią znaczący postęp w dziedzinie motoryzacji. Ich rozwój przyniósł wiele korzyści, poprawiając ogólny poziom bezpieczeństwa podczas podróży. Takie rozwiązania, jak systemy automatycznego hamowania, asystent pasa ruchu czy system monitorowania martwego pola, mają niezaprzeczalne zalety. W wielu przypadkach potrafią zapobiec wypadkom lub zminimalizować ich skutki, chroniąc kierowców, pasażerów oraz inne osoby na drodze.

Niemniej jednak istnieje pewne zrozumiałe ograniczenie skuteczności tych systemów. Choć są one doskonałym dodatkiem do zwiększenia bezpieczeństwa, nie gwarantują one stuprocentowej ochrony w każdej sytuacji. Czynniki takie jak warunki drogowe, czynniki środowiskowe czy nawet niesprawność techniczna mogą wpłynąć na działanie tych systemów. Na przykład, w przypadku gwałtownego załamania pogody, zbyt krótkiego zasięgu radarów czy kamieni lub śniegu na drodze, systemy te mogą nie działać tak skutecznie, jakbyśmy tego oczekiwali.

Co więcej, istotne jest także to, że skuteczność innowacyjnych systemów bezpieczeństwa w samochodach może zależeć od właściwego ich zrozumienia i użytkowania przez kierowcę. Nieumiejętne korzystanie z tych systemów lub niedostateczne zapoznanie się z ich działaniem może ograniczyć ich potencjał ochronny. Kierowca musi być świadomy, że systemy te są wspomagające, ale nie zastąpią one jego odpowiedzialności za bezpieczną jazdę.

Podsumowanie

Systemy bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach stanowią znaczący krok w poprawie bezpieczeństwa na drodze. Są one doskonałym wsparciem dla kierowców, ale nie mogą być traktowane jako jedyny środek zapobiegawczy. Ich skuteczność może być ograniczona przez różnorodne czynniki, dlatego ważne jest, aby korzystać z nich świadomie, z zachowaniem ostrożności i wiedząc, że ostateczna odpowiedzialność za bezpieczeństwo nadal spoczywa na kierowcy.

Autor wpisu

Kategoria

Data

Ostatnie wpisy