BMW – historia

08.05.2022

Pośród modeli BMW, które znajdziemy na rynku, są zarówno niemal perfekcyjne auta jak i takie, którym daleko do ideału. Ogólnie możemy jednak stwierdzić, że samochody produkowane przez koncern BMW odznaczają się niezwykle przemyślaną konstrukcją, solidnym wykonaniem i wydajnymi oraz niezwykle dynamicznymi jednostkami napędowymi. W BMW fani cenią precyzję prowadzenia, nieprzeciętny komfort jazdy, atrakcyjny design, innowacyjne technologie, bezpieczeństwo i bardzo dobrze wyposażone wnętrze. Jak zaczęła się jednak historia BMW? Jakie modele klienci wybierają najczęściej? Sprawdź!

Historia BMW – czyli o tym, jak marka zeszła na ląd

Obecnie możemy zakupić nie tylko samochody osobowe widniejące pod logo BMW, ale również motocykl BMW, rower czy skuter. Firma produkuje również silniki. Natomiast nie zawsze tak było, marka zaczęła swoją działalność od produkcji lotniczej.

Historia marki BMW (Bayerische Flugzeug Werke) sięga ok. 1916 roku. Za założycieli marki BMW uważa się Gustava Otto i Karla Rappa.

Gustav Otto był niemieckim pionierem lotnictwa w Bawarii oraz pilotem, a w 1911 roku założył Fabrykę Maszyn Latających Gustav Otto. Na początku Otto produkował samoloty treningowe oraz zwiadowcze, jednak żadne z nich nie sprawdziły się podczas wojny. W 1916 przedsiębiorstwo zostało wykupione przez konsorcjum MAN AG oraz kilku banków. Na terenie firmy powstała nowa spółka Bayerische Flugzeugwerke AG (Bawarskie Zakłady Lotnicze). AGO zamknięto w 1918 roku, a pozostałe nieruchomości przejęło przedsiębiorstwo AEG.

Z kolei Karl Rappa wraz z Juliusem Auspitzerem w 1913 roku założyli Zakłady Silnikowe Rapp sp. z o.o. Niestety i w tym przypadku produkowane silniki lotnicze nie przechodziły prób, miały problemy z tłumieniem drgań, a czasami dochodziło nawet do rozrywania. Firma zatrudniła więc do pomocy Masa Friza, który zaprojektował innowacyjny gaźnik do silnika. Niedługo później Rappa odszedł z firmy. Przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Bayerische Motoren werke GmbH – Bawarskie Zakłady Silnikowe sp. z o.o.

Gdy Rappa odszedł z firmy, nastąpiła głęboka restrukturyzacja. Zakład był jednak zbyt mały, nie miał odpowiednich maszyn i nie był zmodernizowany na tyle, by móc utrzymać się na rynku. Doszło więc do fuzji BMW GmbH oraz firmy Otto. Przedsiębiorstwo otrzymało nazwę BFW (Bayerische Flugzeug Werke). Jednak już w 1918 nastąpiła kolejna zmiana na BMW AG (Bayerische Motoren Werke).

logo BMW na masce samochodu

Po zakończeniu I Wojny Światowej obowiązujący traktat zabronił produkcji silników lotniczych, dlatego zaczęto produkować hamulce pneumatyczne (hamulce kolejowe). W 1923 powstał pierwszy motocykl, a po pięciu latach marka BMW awansowała do rangi producenta samochodów. Z fabryki BMW w Eisenach wyszedł pierwszy model nazwany Dixi 3/15 na obcej licencji brytyjskiego Austina Seven, który posiadał otwierany dach, czterocylindrowy silnik i rozpędzał się do 80 km/h. 

Do Dixi w następnych latach dołączył pierwszy samochód marki BMW 303 o pojemności silnika 1,2 litra, w całości zaprojektowany w monachijskim BMW. Przed wojną popularny był również roadster 328. Pod jego maską pracowała sześciocylindrowa, dwulitrowa jednostka.

Okres II wojny światowej znów nie był przychylny. Fabrykę przejęto i rozpoczęła się produkcja silników samolotowych nastawiona na przemysł zbrojeniowy, a w kolejnych latach główny zakład produkcyjny został zbombardowany. Po zakończeniu wojny nie poddano się jednak i zaczęto naprawiać samochody armii USA, produkować części zamienne i motocykle. Utrzymaniem BMW była także produkcja narzędzi rolniczych.

Rok 1951 przyniósł zmiany, zaprezentowano wówczas pierwszy powojenny samochód BMW 501. Zbliżał się jednak kolejny kryzys, którego nie poprawiła nawet produkcja modelu Isetta na licencji włoskiego koncernu ISO. I tu historia BMW mogła potoczyć się inaczej, ponieważ planowano sprzedać niemiecki koncern. Jednak za sprawą protestów, nie doszło do transakcji.

Kolejne lata to następne transformacje. Marka BMW zaczęła się prężnie rozwijać. Powstało BMW 1500, BMW serii 5, BMW serii 3, serii 6, serii 7 itd., aż po dzień dzisiejszy. Natomiast od 1972 zostało wprowadzone jednolite nazewnictwo z podziałem na klasy, gdzie pierwsza cyfra oznacza numer klasy.

BMW- najpopularniejsze modele samochodów

BMW serii 3

Najpopularniejsze samochody klasy średniej, które obecnie liczą sobie już siedem generacji. Model ten znajdziemy w 4 wersjach nadwozia: sedan, kombi, coupe i cabrio. Dla fanów marki, każda generacja serii 3 będzie wyjątkowa. Niezwykłą popularność zdobył jednak E36 i to właśnie w tej odsłonie, M3 otrzymał kultowy silnik S50 w rzędowym układzie sześciu cylindrów.

BMW serii 1

Samochody te są jedynymi modelami w klasie kompaktowej, które posiadają napęd na tylną oś. To auto z niemal doskonałym rozkładem masy, który gwarantuje niespotykane w tej klasie właściwości jezdne. Stanowią bardzo duży odsetek rocznego zbytu marki i odniosły duży sukces.

BMW serii X

Coraz częściej spotykane na naszych drogach są samochody BMW serii X. Auta te zaliczają się do klasy sportowo-użytkowej (SUV, w BMW znanych jako SAV). Dużą popularnością cieszy się BMW X1, zbudowany na bazie serii 1. Wybierać możemy także spośród wersji X2, X3, X4, X5, X6 a od 2018 roku również X7.

BMW serii M

Wersje sportowe BMW klasy premium, które posiadają doskonałe właściwości jezdne i są niezwykle bogato wyposażone. Samochód jest marzeniem wielu kierowców, a jazda nim sprawia niezwykłą przyjemność!

BMW serii M

W ofercie naszej wypożyczalni samochodów znajdują się m.in.:

BMW serii 7

Prestiżowe limuzyny klasy wyższej, największe i najbardziej luksusowe. W tej klasie z powodzeniem konkurują z Mercedesem klasy S, Jaguarem XJ, Audi A8 czy Lexusem LS. Zapewniają bardzo duży komfort podróżowania, bezpieczeństwo i doskonałą przyczepność.

Polecamy wynajem BMW 730d.

Ciekawostki

  • Logo BMW zawiera kolory bawarskiej flagi, jednak wbrew przyjętej teorii, prawdopodobnie nie nawiązuje do śmigła samolotu, a jego pierwowzorem był okrągły znaczek RAPP Motorenwerk. W obecnej odsłonie logo firmy na samochodzie zostało umieszczone dopiero w 1927 roku i pozostało niezmienione do dziś. Dopiero po 1923 roku pojawiły się skojarzenia ze śmigłem.
  • Od 2006 do 2010 BMW brało udział w zawodach Formuły I jako marka. Dostało nazwę BMW Sauber, a jednym z kierowców był wówczas Robert Kubica. BMW Sauber zdobyło łącznie 17 pucharów i raz zajęło I miejsce.
  • Pod koniec XX wieku marka BMW wykupiła angielskiego Rover Group. Inwestycja zakończyła się jednak fiaskiem, ale koncern zachował sobie prawa do marki Mini.
  • Historia BMW obejmuje również produkcję motocykli na dużą skalę, również w czasach zbrojenia się wojsk hitlerowskich.
  • Większość narzędzi po wojnie znajdowała się w fabryce w Eisenach, zaczęto tam produkcję aut pod nazwą BMW, jednak BMW nie zaakceptowało, że pod ich nazwą sprzedawano samochody, na których produkcję nie mieli wpływu. Nazwa została zmieniona na EMW. Natomiast w 1955 roku fabryka zajęła się produkcją Wartburgów.

Autor wpisu

Kategoria

Data

Ostatnie wpisy