Ford Mustang historia

19.09.2019

Prawdziwym fanom motoryzacji poziom adrenaliny podnoszą tylko dwa typy samochodów – sportowe i kultowe. Wśród tych ostatnich najpopularniejsze są AC Cobra Jet, Volkswagen Garbus, Chevrolet Camaro, Porsche 911. Jednak wszelkie rekordy pobił Ford Mustang, który połączył w sobie cechy auta sportowego i powszechnie dostępnego.

Już od pierwszego dnia Amerykanie go pokochali, a w kolejnych latach miłość ta jeszcze bardziej dojrzewała nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale również na Starym Kontynencie i całym świecie. Mustang stał się nie tylko symbolem lat 60-tych, ale także bohaterem filmu Buillit, z Jamesem Bondem oraz wielu gier sportowych z Need For Speed na czele. Od czego zaczęła się niezwykła kariera Mustanga? Jakie zmiany zaszły od jego początków aż do teraz, kiedy to możemy podziwiać Mustanga piątej generacji? Postaramy się przybliżyć ją w tym krótkim artykule.

W ofercie naszej wypożyczalni samochodów oferujemy wynajem:

Historia kultowego Mustanga

Na początku lat 60-tych XX wieku koncern Forda pracował nad nowym modelem, który mógłby konkurować z drogim Chevroletem Corvettą i zastąpić wolnego Forda Thunderbirda. Sprawa była pilna, bo w okres dojrzałości wchodziło pokolenie urodzone po wojnie i marzące o swoim własnym aucie. Ford Mustang przeznaczony dla młodych ludzi tamtej epoki musiał być powszechnie dostępny, a więc także tani, a do tego funkcjonalny i bezpieczny. Oczekiwano również, że będzie miał w sobie to coś, co sprawi, że pokochają go wszyscy. Czy plan się powiódł?

Prototyp Forda Mustanga powstał w 1962 r. Był to dwudrzwiowy coupe, który jednak wcale nie zadowolił głównego menadżera projektu – Lee Iacocca. W wyniku zorganizowanej „burzy mózgów” powstał Ford Mustang, który podbił serca nie tylko Amerykanów. Jego logo, stanowiące po dziś dzień jeden z najważniejszych i najlepiej rozpoznawalnych symboli wykorzystywanych w popkulturze, stał się dziki koń mustang w galopie. I chociaż pomysłodawcy nazwy kojarzył się przede wszystkim z myśliwcami z okresu II wojny światowej, to rozszalały rumak do dziś zdobi każdego Mustanga.

Drugim prototypem był Ford Mustang II, wyprodukowany i wprowadzony na rynek w roku 1963. Znacząco różnił się od wcześniejszych modeli – był przeznaczony dla czterech osób, a jego silnik zainstalowano pod maską. Mustang II wyposażony został w dwoje drzwi oraz zdejmowany dach. Dach był wprawdzie sztywny i można było zdejmować go i zakładać tylko ręcznie, ale i tak możliwość przekształcenia samochodu w cabrio budziła zachwyt, a auto przeszło do historii motoryzacji. Do dziś Ford Mustang II jest przedmiotem wielu licytacji i cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem miłośników kultowych pojazdów.

Premiera Mustanga miała miejsce 17 kwietnia 1964 r. Poprzedziła ją bardzo intensywna kampania reklamowa w mediach. Do sprzedaży przygotowano 8160 egzemplarzy (po jednym dla każdego salonu sygnowanego znakiem Ford). Już w pierwszym dniu złożono zamówienia na 22 tys. sztuk nowego samochodu, a kiedy przed upływem 2 lat sprzedano 1 mln samochodów, Cobra Jet została pokonana. Sukces przerósł najśmielsze oczekiwania jego twórców, ale na tym historia wcale się nie kończy. Wręcz przeciwnie – to dopiero jej początek.

Ford Mustang przez dziesięciolecia był najlepiej sprzedającym się autem w USA i do dziś cieszy się uznaniem koneserów motoryzacyjnych. W tym okresie zgodnie z duchem czasów przechodził facelifting, ale zawsze zachowywał swoje pierwotne cechy, które zadecydowały o jego sukcesie.

Elementami, które zapewniły Mustangowi sukces były między innymi:

  • charakterystyczne nadwozie z długą maską z przodu i lekko opadającym tyłem,
  • maska chłodnicy przypominająca szczęki rekina,
  • oryginalny układ świateł,
  • logo z charakterystycznym koniem w biegu.

Wszystkie te elementy, mimo liftingu nadającemu nadwoziu nowoczesny wygląd, przetrwały do dnia dzisiejszego, stając się nieodłącznym i ponadczasowym elementem designu Mustanga. Samochody te nadal charakteryzują się silnym wyglądem, sprawiają wrażenie aut rozpychających się na szosie.

Pierwsze egzemplarze Mustanga zawdzięczały swoje powodzenie także możliwości dowolnej konfiguracji wyposażenia. Każdy klient mógł dopasować podstawową wersję do swoich potrzeb. Pierwsza wersja do sprzedaży standardowo wyposażona była w silnik 6 V, mimo to jednak większość klientów wybierała 8 V, który dodawał mocy. Podobnie było z innymi elementami wyposażenia oferowanymi w różnych wersjach. To nakręciło produkcję części zamiennych do kultowego już dziś Forda. Nawet dzisiaj fani zabytkowych Mustangów nie mają problemu ze znalezieniem oryginalnych części potrzebnych do remontu starszych modeli. Problemem może być jednak cena samego samochodu. Pierwsze Mustangi dostępne były za cenę niewiele ponad 2000$, a z dodatkowym wyposażeniem mieściły się w kwocie nie przekraczającej 5000$. Obecnie egzemplarze z pierwszych dwóch generacji osiągają cenę od 70 000$ do ponad 100 000$. Auta z serii limitowanych i specjalnych warte są znacznie więcej.

Ford Mustang – najpopularniejsze modele

Sukcesy pierwszego Mustanga sprawiły, że Ford rozwijał prace nad stworzeniem kolejnych wersji samochodu. Strzałem w dziesiątkę było ściągnięcie do Forda Carrolla Shelby z AC Cobra. To on stał za największymi sukcesami Forda w drugiej połowie lat 60-tych XX wieku. To jemu też zawdzięczają Amerykanie montowanie silnika Cobra Jet w niektórych modelach. oto bardziej szczegółowe informacje o wybranych modelach Mustanga.

Ford Mustang Shelby GT350

To pierwszy model z serii special opracowany przez Shelbego dla Forda. Zbudowany został na bazie pierwszego modelu, ale nadano mu bardziej sportowy charakter. Produkowany był także w wersji Shelby GT350 R przeznaczonej do uczestniczenia w wyścigach. Współczesne modele Ford Mustang Shelby GT350 charakteryzują się nowoczesnym wyglądem i niesamowitymi osiągami. Wyposażone są tradycyjnie w silnik 8 V o pojemności 5,2 l. To właśnie ten silnik dostarcza niesamowitych wrażeń podczas jazdy. Moc 533 KM pozwala na osiągnięcie zawrotnej i nieosiągalnej dla większości aut prędkości 273 km/h.

Ford Mustang Shelby GT500

To kolejny produkt marki, którego autorem jest Carroll Shelby. Od poprzedniej wersji różnił się silnikiem, wnętrzem, bocznymi wlotami powietrza i tylnymi światłami. Tradycyjnie wyposażony był w silnik V 8. Jego moc 550 KM pozwalała na osiągnięcie prędkości 240 km/h. Samochód posiadał tylni napęd, natomiast silnik umieszczony był z przodu. Średnie spalanie to 38 l/100 km. Ford Mustang Shelby przez lata był wielokrotnie modyfikowany. Ostatnia wersja pochodzi z roku 2012.

Warto wiedzieć, że rok 2009 był w pewien sposób przełomowy pod względem spojrzenia producentów Mustanga na wydajność silników montowanych w jego samochodach. Prace nad bardziej efektywnym silnikiem, rozpoczęte w roku 2009, doprowadziły do sukcesu i w roku 2011 rozpoczęto ich montaż. Nadwozia Mustangów przeszły także kompleksowy facelifting, a design ich wnętrz unowocześniono. Zwrócono również większą uwagę na jakość wykonania poszczególnych elementów wyposażenia wnętrza. Dzięki temu Mustang stał się nie tylko bardziej nowoczesny, ale także nie stracił nic ze swojego drapieżnego charakteru.

Ford Mustang VI

Ta szósta generacja kultowego auta jest zarazem jego najlepiej dopracowaną wersją. Jego produkcję rozpoczęto w 2014 r. i jest ona kontynuowana do dzisiaj. To pierwszy model, który trafił do firmowych salonów amerykańskiego koncernu na terenie Europy. Tym samym Ford Mustang VI dostępny jest także w Polsce. Do tej pory na europejskich szosach można było spotkać tylko egzemplarze sprowadzane na indywidualne zamówienie. Silnik o mocy ponad 400 KM pozwala rozwinąć prędkość ponad 260 km/h i przyspieszyć od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 4,3 sekundy. To godny następca Shelby GT350 i Shelby GT500. Szósta generacja jak na razie jest ostatnią, ale kolejne jej wersje poddawane są ciągłemu liftingowi, który sprawia, że auta są nowoczesne i bez problemu znajdują nabywców. Najnowsza wersja z automatyczną skrzynią biegów ma aż 10 przełożeń, to prawdziwa gratka dla kierowców, daje im duże możliwości.

Ford Mustang GT Cabrio

Najnowszy model Ford Mustang GT Cabrio jest najbardziej zaawansowanym technologicznie modelem i w dodatku można go wypożyczyć w wypożyczalni samochodów Cylindersi. Auto to nawiązuje do pierwszych kabrioletów produkowanych przez zakłady amerykańskiego potentata. Jazda tym sportowym autem dostarcza niesamowitych wrażeń. Piękne i głębokie tony silnika nie są tłumione przez zamknięte nadwozie. Dla fanów motoryzacji to ogromna frajda. Tradycyjnie Ford Mustang GT Cabrio wyposażony jest w pięciolitrowy silnik 8 V, a jego moc to aż 450 KM. Pozwala mu ona rozpędzić się od 0 do 100 km/h w ciągu 4,3 sekund. To auto dla osób chcących doznać mocnych wrażeń.

Ford Mustang – wersje wyścigowe

Od początku Ford oferował Mustangi jako auta dające duże możliwości, także fanom szybkiej jazdy. Osiągane prędkości zaspokajały wprawdzie ambicje młodych kierowców, ale Ford chciał także osiągać sukcesy na wyścigach. Te modele, które nadawały się do celów sportowych, producenci oznaczali dodatkowo literą R. Pierwsze modele wyścigowe były sprzedawane tylko kierowcom posiadającym aktualne licencje, a auta mogły być używane wyłącznie na torach. Obecnie zrezygnowano z tych restrykcji i współczesna wersja GT350R jest ogólnie dostępna. Silnik V8 o mocy 500 KM oraz zredukowana waga samochodu pozwalają rzeczywiście na osiąganie rewelacyjnych wyników i skuteczną rywalizację z Camaro Z/28.

Z okazji 50-cio lecia Ford wypuścił limitowaną serię „50 Yars”. Wyprodukowano tylko 1964 sztuki, a liczba ta, choć dosyć dziwna, nie jest wcale przypadkowa, symbolizuje bowiem rok, w którym do produkcji trafił i pojawił się na rynku pierwszy Mustang. Każdy egzemplarz posiada tabliczkę znamionową z nazwą serii oraz z kolejnym numerem wyprodukowanego auta.

Każdy Mustang jest autem o dużych możliwościach – ogromna wręcz moc silnika, doskonałe przyspieszenie, możliwość osiągnięcia niespotykanie dużych prędkości to prawdziwa gratka dla miłośników szybkiej jazdy. Mimo tego, dzięki zamontowanym wzmocnieniom i doskonałym hamulcom, auta te zapewniają bezpieczeństwo doświadczonym kierowcom.

Ciekawostki

Choć od początku istnienia na rynku każdy Mustang bardzo dobrze się sprzedawał, to koncern nigdy nie zapominał o jego promocji. To w 1965 r. właśnie w ramach jednej z akcji promocyjnych zdecydowano się na umieszczenie samochodu na tarasie widokowym Empire State Building. Problem w tym, że mieścił się on na 86 piętrze. Auto rozebrano na 6 części i następnie wywieziono windą, a na tarasie ponownie je zmontowano. Z okazji 50-cio lecia kultowego auta całą tę karkołomną operację powtórzono, tym razem jednak z najnowszym oferowanym przez koncern modelem.

Najdroższy Mustang został sprzedany za 1,3 mln $. Był to model Mustang Shelby GT500 w wersji Super Snake – auto o wyjątkowo agresywnym designie, z mnóstwem spojlerów i nieprzeciętnie szerokimi nadkolami. Osiągało prędkość 100 km na godzinę w zaledwie 3,5 sekundy i z łatwością rozpędzało się dalej dzięki ogromnemu silnikowi o mocy ponad 860 KM.

Nie każdy wie, że Mustang jest jedną z ikon światowej popkultury i pojawiał się zarówno w filmach kinowych, telewizyjnych, jak i clipach oraz grach komputerowych. Warto tu przytoczyć choćby najbardziej rozpoznawalne tytuły: filmy „Bullit”, „60 sekund” czy „Diamenty są wieczne” (tutaj był samochodem należącym do samego Jamesa Bonda granego przez wspaniałego Seana Connery), w clipie do utworu „Don’t Cry” zespołu Guns N’Roses czy w końcu w grze „Need for Speed”.

Przez 55 lat produkcji, Mustang sprzedawał auta w różnych kolorach, a jednak to czerwone egzemplarze cieszyły się szczególną sympatią kupujących.

W związku z kryzysem paliwowym próbowano zmienić napęd w Mustangu z tylnego na przedni, jednak protesty oburzonych tą zmianą klientów spowodowały wycofanie się koncernu z tego pomysłu.

Mustang to klasa sama w sobie – auta kultowe, przeznaczone dla wybrańców. Rzeczywiście, nie każdy może sobie pozwolić na zakup własnego egzemplarza, bowiem ceny poszczególnych egzemplarzy dobrze odzwierciedlają wszystko to, co auta te sobą reprezentują – najwyższą jakość, niezawodność i żywą od dekad legendę marki. Na szczęście każdy z Was może osobiście przekonać się, jak to jest przejechać się Mustangiem.

Autor wpisu

Kategoria

Data

Ostatnie wpisy