Historia Forda Mustanga

Prawdziwym fanom motoryzacji adrenalinę podnoszą tylko dwa typy samochodów, sportowe i kultowe. Wśród tych ostatnich najpopularniejsze są AC Cobra Jet, Volkswagen Garbus, Chevrolet Camaro, Porsche 911. Jednak wszelkie rekordy pobił Ford Mustang, który połączył w sobie cechy auta sportowego i powszechnie dostępnego. 

Już od pierwszego dnia został pokochany przez miliony Amerykanów, a w kolejnych latach miłość ta jeszcze bardziej dojrzewała. Mustang stał się nie tylko symbolem lat 60-tych, ale także bohaterem filmu Buillit, z Jamesem Bondem oraz wielu gier sportowych z Need For Speed na czele. Od czego zaczęła się niezwykła kariera Mustanga? Postaramy się przybliżyć ją w tym krótkim artykule.

Historia kultowego Mustanga

Na początku lat 60-tych XX wieku koncern Forda pracował nad nowym modelem, który mógłby konkurować z drogim Chevroletem Corvettą i zastąpić wolnego Forda Thunderbirda. Sprawa była pilna, bo w okres dojrzałości wchodziło pokolenie urodzone po wojnie i marzące o swoim własnym aucie. Musiało być powszechnie dostępne, a więc tanie. Powinno także mieć w sobie to coś, co sprawi, że pokochają go wszyscy..

Pierwszy prototyp powstał w 1962 r. Był to dwudrzwiowy model coupe, który jednak nie zadowolił głównego menadżera Lee Iacocca. W wyniku zorganizowanej „burzy mózgów” powstał Ford Mustang, który podbił serca nie tylko Amerykanów. Znakiem rozpoznawczym modelu był dziki koń mustang w galopie, chociaż pomysłodawcy nazwy kojarzył się przede wszystkim z myśliwcami z okresu II wojny światowej.

Premiera Mustanga miała miejsce 17 kwietnia 1964 r. Poprzedziła ją bardzo intensywna kampania reklamowa w mediach. Do sprzedaży przygotowano 8160 egzemplarzy (po jednym dla każdego salonu Forda). Już w pierwszym dniu złożono zamówienia na 22 tys. sztuki nowego auta. Przed upływem 2 lat sprzedano 1 mln samochodów, Cobra Jet została pokonana. Sukces przerósł najśmielsze oczekiwania.

Ford Mustang przez dziesięciolecia był najlepiej sprzedającym się autem w USA. W tym okresie zgodnie z duchem czasów przechodził facelifting, ale zawsze zachowywał swoje pierwotne cechy, które zadecydowały o jego sukcesie.

 Elementami, które zapewniły Mustangowi sukces były:

  •  charakterystyczne nadwozie z długą maską z przodu i lekko opadającym tyłem
  •  maska chłodnicy przypominająca szczęki rekina
  •  oryginalny układ świateł
  •  logo z charakterystycznym koniem w biegu
Wszystkie te elementy, mimo liftingu nadającemu nadwoziu nowoczesny wygląd, przetrwały do dnia dzisiejszego. Fordy Mustangi nadal charakteryzują się silnym wyglądem, sprawiają wrażenie aut rozpychających się na szosie.
 
Pierwszy model Mustanga zawdzięcza swoje powodzenie także możliwości dowolnej konfiguracji wyposażenia. Każdy klient mógł dopasować podstawową wersję do swoich potrzeb. Pierwsza wersja do sprzedaży standardowo wyposażona była w silnik 6 V, mimo to jednak większość klientów wybierała 8 V, które dodawało mocy. Podobnie było z innymi elementami wyposażenia oferowanymi w różnych wersjach. To nakręciło produkcję części zamiennych do kultowego już dziś Forda. Nawet dzisiaj fani zabytkowych Mustangów nie mają problemu ze znalezieniem oryginalnych części potrzebnych do remontu starszych modeli. Problemem może być jednak cena samego samochodu. Pierwsze Mustangi dostępne były za cenę niewiele ponad 2000$, z dodatkowym wyposażeniem mieściły się w kwocie nie przekraczającej 5000$. Obecnie egzemplarze z pierwszych dwóch generacji osiągają cenę od 70 000$ do ponad 100 000$. Auta z serii limitowanych i specjalnych warte są znacznie więcej.

Najpopularniejsze modele

Sukcesy pierwszego Mustanga sprawiły, że Ford rozwijał prace nad stworzeniem kolejnych wersji samochodu. Strzałem w dziesiątkę było ściągnięcie do Forda Carrolla Shelby z AC Cobra. To on stał za największymi sukcesami Forda w drugiej połowie lat 60-tych XX wieku. To jemu też zawdzięczają Amerykanie montowanie silnika Cobra Jet w niektórych modelach.

Ford Mustang Shelby GT350

To pierwszy model z serii special opracowany przez Shelbego dla Forda. Zbudowany został na bazie pierwszego modelu, ale nadano mu bardziej sportowy charakter. Produkowany był także w wersji Shelby GT350 R przeznaczonej do uczestniczenia w wyścigach. Współczesne modele Shelby GT350 charakteryzują się nowoczesnym wyglądem i niesamowitymi osiągami. Wyposażony jest tradycyjnie w silnik 8 V o pojemności 5,2 l. To właśnie silnik dostarcza niesamowitych wrażeń podczas jazdy. Moc 533 KM pozwala na osiągnięcie prędkości 273 km/h

Ford Mustang Shelby GT500

To kolejny model autorstwa Carrolla Shelbego. Od poprzedniej wersji różnił się silnikiem, wnętrzem, bocznymi wlotami powietrza i tylnymi światłami. Tradycyjnie wyposażony był w silnik V 8. Jego moc 550 KM pozwalała na osiągnięcie 240 km/h. Samochód posiadał tylni napęd, natomiast silnik umieszczony był z przodu. Średnie spalanie to 38 l/100 km. Model ten przez lata był wielokrotnie modyfikowany. Ostatnia wersja pochodzi z roku 2012.

Ford Mustang VI

Ta szósta generacja kultowego auta jest zarazem jego najlepiej dopracowaną wersją. Jego produkcję rozpoczęto w 2014 r. i jest ona kontynuowana do dzisiaj. To pierwszy model, który trafił do firmowych salonów amerykańskiego koncernu na terenie Europy. Tym samym dostępny jest także w Polsce. Do tej pory na europejskich szosach można było spotkać tylko egzemplarze sprowadzane indywidualnie. Silnik o mocy ponad 400 KM pozwala rozwinąć prędkość do ponad 260 km/h i przyspieszyć od 0 do 100 km/h w ciągu 4,3 sekundy. To godny następca Shelby GT350 i Shelby GT500. Szósta generacja jak na razie jest ostatnią, ale kolejne jej wersje poddawane są ciągłemu liftingowi, który sprawia, że auta są nowoczesne i bez problemu znajdują nabywców. Najnowsza wersja z automatyczną skrzynią biegów ma aż 10 przełożeń, to prawdziwa gratka dla kierowców, daje im duże możliwości.

Ford Mustang GT Cabrio

Najnowszy model Ford Mustang GT Cabrio jest najbardziej zaawansowanym technologicznie modelem i w dodatku można go wypożyczyć w wypożyczalni samochodów Cylindersi. Nawiązuje do pierwszych kabrioletów produkowanych przez zakłady amerykańskiego potentata. Jazda tym sportowym autem dostarcza niesamowitych wrażeń. Piękne i głębokie tony silnika nie są tłumione przez zamknięte nadwozie. Dla fanów motoryzacji to ogromna frajda. Tradycyjnie wyposażony jest w pięciolitrowy silnik 8 V, jego moc to aż 450 KM. Pozwala mu się to rozpędzić od 0 do 100 km/h w ciągu 4,3 sekund. Model ten to auto dla osób chcących doznać mocnych wrażeń.

Wersje wyścigowe

Od początku Mustangi były produkowane jako auta dające duże możliwości. Osiągane prędkości zaspokajały ambicje młodych kierowców, ale Ford chciał także osiągać sukcesy na wyścigach. Te modele oznaczane były dodatkowo literą R. Pierwsze modele wyścigowe były sprzedawane tylko kierowcom posiadającym aktualne licencje. Auta mogły być używane tylko na torach. Obecnie zrezygnowano z tych obostrzeń i współczesna wersja GT350R jest ogólnie dostępna. silnik V8 o mocy 500 KM, zredukowana waga samochodu pozwala rzeczywiście na osiąganie rewelacyjnych wyników i skuteczną rywalizację z Camaro Z/28.

Z okazji 50-cio lecia Ford wypuścił limitowaną serię „50 Yars”. Wyprodukowano tylko 1964 sztuki. Liczba nie jest przypadkowa, symbolizuje datę rozpoczęcia produkcji Fordów Mustangów. Każdy egzemplarz posiada tabliczkę znamionową z nazwą serii oraz z kolejnym numerem wyprodukowanego auta.

 Fordy Mustangi to auta o dużych możliwościach, moc silnika, przyśpieszenie, osiągane prędkości to prawdziwa gratka dla miłośników szybkiej jazdy. Mimo tego, dzięki zamontowanym wzmocnieniom i doskonałym hamulcom auta zapewniają bezpieczeństwo doświadczonym kierowcom.

Ciekawostki

Choć od początku Mustangi bardzo dobrze się sprzedawały, to koncern nie zapominał o jego promocji. To w 1965 r. właśnie w ramach jednej z akcji promocyjnych zdecydowano się na umieszczenie samochodu na tarasie widokowym Empire State Building. Problem w tym, że mieścił się on na 86 piętrze. Auto rozebrano na 6 części i następnie wywieziono windą. Na tarasie ponownie go zmontowano. Z okazji 50-cio lecia kultowego auta całą operację powtórzono, tym razem jednak z najnowszym modelem.

Najdroższy Mustang został sprzedany za 1,3 mln $. Był to model Mustang Shelby GT500 w wersji Super Snake, wyprodukowano tylko jeden egzemplarz.

Przez 55 lat produkcji najwięcej Mustangów sprzedano w kolorze czerwonym, chociaż dostępne są także w innej popularnej kolorystyce.

W związku z kryzysem paliwowym próbowano zmienić napęd w Mustangu z tylnego na przedni, jednak protesty klientów spowodowały wycofanie się koncernu z tego pomysłu.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *